Uddannelse i og med animationsteater
Lagt pŚ nettet 11.01.2004

Af Susan Malberg Albertsen
Marionetter, objekter, masker, ‚Äúpuppets‚ÄĚ og andre animerede figurer som led i √¶stetisk l√¶ring p√• Danmarks P√¶dagogiske Universitet 9. og 10. Januar arrangeret af Dansk Unima. ( www.unima.dk ) Deltagelse st√łttet af FAK.
Susan Malberg Albertsen
Susan Malberg Albertsen
Figurteater, animationsteater, marionetteater‚Ķ.etc. Dukketeater kaldes det ej mer, men det er det ord de fleste danske kender. Her g√•r associationerne for mange til Kongens Have, Mester Jakel og i allerh√łjeste grad til TV‚Äôs b√łrneudsendelser hvor det myldrer med animerede t√łjdyr og dukker, og voksne if√łrt kul√łrte k√¶mpeplysdragter i bedste amerikanske stil. Ak ja‚ĶVidste I dog blot hvor smukt og fint nuanceret det levende animationsteater er! Og hvilke unikke udviklingsmuligheder det rummer for det ‚ÄĚtraditionelle‚ÄĚ amat√łrteater om det fik √łjne og sanser √•bne for animationsteatrets mange muligheder.
En kunstart for sig er det‚Ķ blot ikke set p√• den m√•de i det kolde nord. Animationsteatret har trange k√•r. Jeg har h√łrt mange suk fra kunstnere de sidste dage. Suk jeg genkender fra mine egne stuer ‚Äď og m√•ske er mine mere h√łjlydte end deres. Jeg tror jeg var den eneste tilstede blandt deltagerne best√•ende af dukkespillere og p√¶dagoger og forskere, som udelukkende arbejder med masker, og endda lever af det p√• 5. √•r. Masken blev stort set ikke n√¶vnt ved navn i de to dage, selvom det er et faktum at masken h√łrer hjemme i animationsteatret.. Og det er jo ikke fordi vi mangler maskekunstnere i Danmark. Vi har det fineste professionelle masketeater Theater Thalia i √Örhus, Dunkelfolket i √Ölborg, Klaus Tams, Birgit Rastrup,Torben Jetsmark og mange flere. Alle kunstnere med fine studier bag sig og professionelle karrierer. Der arbejdes med masker mange steder i Danmark p√• h√łjskoler, folkeskoler,billedskoler, dramaskoler osv‚Ķ..Set herfra er masken langt mere brugt end dukken ude i landet. Et kendt kunstnerisk redskab for mange. Trods dette bliver masken som selvst√¶ndig disciplin ignoreret af alle kunstneriske organisationer , hvilket er et n√¶sten betagende og konstant mysterium for mig. Det kunne der holdes en hel ny konference om. Og det var s√• mit traditionelle opst√łd, p√• hvilket jeg kendes af flere dukkefolk efterh√•nden. Slut med det, for hvad var det s√• for en konference?
Lad Unima tale selv:

Konferencen henvendte sig til nordiske kunstnere, forskere, p√¶dagoger, l√¶rere, studerende og uddannelseskonsulenter, og havde som m√•l at synligg√łre animationsteateret og pr√¶sentere kunstartens s√¶rlige potentialer i fritids- og uddannelsessammenh√¶nge.
En af animationsteaterets kvaliteter er dets mulighed for at v√¶re et m√łdested mellem forskellige fag og forskellige kulturformer. Det er en forenende kunstart, som sp√¶nder over det koreografi ske, billedkunstneriske,dramaturgiske og (krops-)sproglige, og som derfor - foruden sine egne potentialer - kan introducere mange andre fagomr√•der/kunstarter og belyse deres samspil. I en multikulturel virkelighed er det n√łdvendigt at aktivere og udvikle alternative kommunikationsformer. P√• konferencen blev det dr√łftet, hvorfor og hvordan animationsteaterets √¶stetiske l√¶reprocesser b√łr h√łre med i uddannelsesbilledet - b√•de i skoler, i fritidsundervisning, p√• seminarierne og i den p√¶dagogiske forskning.
Et udvalg under Dansk UNIMA (Union International de la Marionnette) har længe arbejdet for en konference
om dette tema, der nu gennemf√łrtes takket v√¶re tilskud fra Nordisk Kulturfond, Amat√łrernes Kunst & Kultur Samr√•d og fra Danmarks P√¶dagogiske Universitet.
Konferencen rummede professionelle, nordiske forestillinger, workshops, udstillinger, foredrag/opl√¶g og diskussion. Desuden opl√¶g fra erfarne kunstnere/undervisere fra det internationale UNIMA udvalg, ‚ÄúPuppets in Education‚ÄĚ.
Hensigten at formidle et m√łde mellem nordiske og internationale
opl√¶gsholdere og deltagere, s√• viden, erfaringer og ideer, kan inspirere, blive spredt og diskuteret. Ligesom der blev sat fokus p√• samspillet mellem professionelle ud√łvere af henholdsvis p√¶dagogik oganimationskunst.

Fra programmet:

- Dr. Anne Helgesen, Universitet i Oslo talte om
Animationsteater i spil - mellem opdragelse, kunst og politik - et historisk tilbageblik.
- Projektleder, Ph.d. Ida Hamre, DPU om Forskningsprojektet ‚ÄúAnimationsteatrets l√¶ringspotentiale og Billedsprog.‚ÄĚ
- Teaterleder, professor Edi Majaron, Slovenien talte om erfaringer om undervisning i animationsteater på University of Ljubliana, department of education.
- Undervisningsdirekt√łr Edmond Debouney, Belgien talte om Animationsteater i specialp√¶dagogisk perspektiv, Gl√¶den ved at l√¶re gennem marionetter ‚Äď ogs√• for handicappede.
- Animationsspiller og socialp√¶dag Janne Kj√¶rsgaard, kendt som ‚ÄĚDen bl√• heks‚ÄĚ talte om sine
erfaringer med at spille p√• Rigshospitalet for og sammen med b√łrn ‚Äď herunder demonstrationer og eksempler.
- Grundlægger af Akademi for Figurteater, Cand. phil. Mona Wiig, Oslo talte om
Kunstutdannelse i animation - Hvad, hvordan og hvorfor?
- Seminarielektor, Cand. pæd. Hanne Kusk talte om den
ny animationspædagogiske udddannelseslinie på Thisted Seminariet - baggrund, indhold og visioner
- Pia Gredal, Odense talte om sp√¶ndende nyt scenografiprojekt i b√łrnekulturhuset Fyrt√łjet i Odense.
- Ole Bruun Rasmussen talte om sit syn på animationsteatret.
- Diskussionsoplæg v. formand for Dansk UNIMA, Hans Hartvich-Madsen, formand for UNIMA Sverige, Carl-Erik Lindgren og teaterleder, professor Edi Majaron, Slovenien.:
Initiativer og behov vedr. efteruddannelse og uddannelse af professionnelle animationsspillere. Efterf√łlgende her diskussion i salen.

Dagene krydredes med demonstrationer af animation og figur.
Suver√¶ne sm√• visninger af den unge figurspiller Lars Wingaard, Norge, som ogs√• pr√¶senterede et nyt sp√¶ndende forestillingsprojekt med ‚ÄĚBodies‚ÄĚ ‚Äď hovedl√łse kroppe ‚Äď en animation af den kendte norske kunstner Kjartan Slettemarks ‚Äúbodies-figurer‚ÄĚ.
Guddommeligt at opleve den nye generations animationskunstneres fornemme fremtoning, med velabalancerede kroppe i sp√¶ndende eksperimenter p√• tv√¶rs af kunstarter og kulturer. Jeg fremh√¶ver her s√¶rligt danske Svend E Kristensen. ( Se www.oisobay.dk/MedietogMasken/ ) Inspireret af √ėstens NOH Teater har han skabt en sp√¶ndende forestilling "Krystallet h√¶vner". Den medspillende figur er skabt af en mannequindukke.

Der var udstillinger +workshops med oplæg og mulighed for praktisk eksperimenteren:

Humanetter og hypernaturalistisk figur, Hanne Kusk og Svend E. Kristensen.
Eksperimenter udfra Kjartan Slettemarks ‚Äúbodies-figurer‚ÄĚ, Lars Wingaard og Ingjerd Skrede.
Fremstilling og animation af stangfigurer, Frances √ėsterfeldt og Ole Bruun-Rasmussen.
Eksempler på elementære spilformer: bord-, skygge-, stang- og bærbart teater,
Kirsten Tetzschner, Jens H. S√łrensen, Jeanne Vilhelmsen, Paul Kabor√©.

Og der var 2 forestillinger:

- Animationsforestilling for voksne: En Stor Liten Man ‚Äď om H.C. Andersen och hans ‚ÄúEventyr‚ÄĚ ( ‚ÄúByteatern, Kalmar L√§ns Teater‚ÄĚ )
- Forebedraget. Animationsspil af Anne Helgesen (‚ÄúKatta i Sekken‚ÄĚ, T√∂nsberg).

Programmet var intenst og trods akademisk ogs√• ofte f√łlelsesladet. Det meste af tiden sad vi b√¶nket i et auditorium med alle lytteantenner udfoldet ‚Äď k√¶rkomment afbrudt af vidunderlige afrikanske trommespil og de sm√• fragtmenter af betagende eksperimeterende animationsforestillinger.

Mange indl√¶g handlede om animationsteateruddannelser og deres vilk√•r udenfor Danmarks gr√¶nser, bla i Norge ( www.hiof.no/hiof/avd/figurteater/ ) I Danmark er dukketeateruddannelsen ved Hans Hartvich-Madsen i Thy www.dukkemager.dk desv√¶rre blevet str√łget af landkortet af vor kultursky regering, og just nu findes ingen mulighed for formel kunstnerisk uddannelse indenfor omr√•det i Danmark. Viborg p√¶dagog Seminarium starter i februar en eksperimenterende p√¶dagog uddannelse med animationsteater som speciale, som forel√łbigt kun er planlagt til at k√łre et hold. Se mere p√• www.viborg-seminariet.dk .

Mit absolutte favoritindlæg, som jeg glad har taget til hjertet, kom ikke uventet fra Ida Hamre, Danmarks forsker på området. Forfatter til utallige fremragende artikler, men for mig vigtigst bogen: Marionet og Menneske, som jeg altid anbefaler når jeg underviser, og selv bruger igen og igen.
Hun har afsluttet et 4 √•rigt forskningsprojekt ‚ÄĚ Tv√¶r√¶stetisk l√¶ring ‚Äď undervisning i og med animationsteater‚ÄĚ Rapporten er udgivet p√• Danmarks P√¶dagogiske Universitets forlag og anbefales hermed. Og frygt ej! Ida Hamres sprog er altid klart, poetisk og viist, og trods det er en Ph.d der skriver, er hun nem at l√¶se. Jeg har det s√•dan med Ida Hamre at, hun giver mit arbejde sprog, og derved mere mod og kr√¶fter til at forts√¶tte.
Det g√•r for vidt at fort√¶lle mere, andet end at det er nedsl√•ende tider for kunsten i Danmark, og de der er nederst i hierarkiet f√•r altid f√łrst t√¶sk. Der er ingen udsigt til at der opst√•r skoler, eller at jeg gamle maskemutter kan f√• efteruddannelse ,ny inspiration og vigtige nye netv√¶rk i mit eget land. Mine personlige mentorer bor i USA, og de kurser jeg har brug for, og ikke har penge til og ikke er fin nok til at f√• st√łtte til foreg√•r i Stuttgart, Firenze, Arizona, Californien og New York. Og her fik jeg s√• oplevet at s√•dan er vi mange der har det!
Jeg fik nye kontakter,indsigt i animationsteatrets vilk√•r, og inspiration fra de mange undervisningsprojekter, som gennemf√łres ‚Äď p√• trods ‚Äď rundt omkring i Danmark. At se spillerne Svend E. Kristensen. og Lars Wingaard gav mig tro p√• en fremtid fyldt med fantastiske, gr√¶nsenedbrydende animationsforestillinger.


Venlig Hilsen og Tak - Susan Malberg Albertsen

Udskriv} | Send | Hits: 3158 |