Evaluering af maskekursus 5.-7.11 og 12.-14.11
Lagt pŚ nettet 17.12.2004

Af Eva Koch, Ph.D. Museumsinspekt√łr ved Oldtidsafdelingen Nationalmuseet

Kursets forl√łb:

5.11. kl.17-22: Kurset startede med en aften, hvor vi f√łrst blev introducerede til hinanden og til kursets leder Susan Malberg Albertsen og kursuslederen Uno Kj√¶rg√•rd. Susan indledte med et meget levende og sp√¶ndende foredrag om maskespil og maskebrug gennem mange √•rhundreder og p√• flere kontinenter, illustreret med udvalgte videoklip med maskedans lige fra NV-Kanada til det fynske √ėhav.

Efter det var der en kort pause, hvor vi fik l√¶kker kold mad og kaffe og the, og lige kunne ford√łje indtrykkene.

Derefter viste Susan os de f√łrste trin i fremstillingen af en maske over en lille ansigtsmodel formet af papir og folie. Vi lavede hver en lille maskemodel af ler overlagt med papmach√©, s√• vi kunne v√¶re forberedt p√• arbejdsgangen, n√•r vi dagen efter skulle lave den rigtige, store maske til os selv.

Endelig afsluttedes aftnen p√• gulvet, hvor vi med hver sin neutrale hvide maske l√¶rte de f√łrste trin af maskesdansens mysterium.

6.11. kl.10-17: Denne dag stod i fremstillingen af den store maskes tegn. Vi fik hver en gibs-model af et ansigt til at lave masken over. De af os, der var afh√¶ngige af at kunne b√¶re briller under masken fik gibsmodeller, der var st√łrre end de andre, og st√łbt efter Susans ansigt og forreste del af hovedet. Denne model blev belagt med ler, som modelleredes op i den form, vi √łnskede masken skulle have - alt meget individuelt, og man m√•tte b√•de forundres og gl√¶des over hvor stor en kreativitet vi alle kunne udvise. Jeg er helt sikker p√•, at dette skyldes Susans inspirerende personlighed, og ogs√• de mange masker vi havde set b√•de under foredraget fredag, og h√¶ngende p√• v√¶ggene i lokalet, og i de mange b√łger om masker Susan havde medbragt. Men maskerne fik lov til at gro frem af sig selv, og vi var mange, der blev lidt overraskede over det, der opstod under h√¶nderne p√• os. For mit vedkommende blev det som planlagt en ugle-maske, men af et uventet st√¶rkt og klart udtryk, med smukke rene linier.

N√•r lermasken var f√¶rdig, blev den omhyggeligt smurt ind i vaseline, og oven p√• dette blev lagt papmach√©. Dette blev fremstillet ved at strimler af avispapir blev dyppet i en s√¶rlig limblanding Susan havde opskriften p√• (celluloseforst√¶rket tapetklister r√łrt op med tr√¶lim). Tre strimler ad gangen blev lagt sammen, og disse lag blev lagt p√• masken - revet i sm√• stykker ved alle mindre detaljer, i st√łrre strimler, hvor der var st√łrre flader. Men den oven omtalte kreativitet gjorde, at der for de fleste af os ikke var mange s√•danne st√łrre flader - det var mest masker med mange detaljer, der blev lavet. En af os lavede endda to masker, der kunne g√• ind i hinanden, s√• man kunne skifte hurtigt mellem disse to masker under dansen.
Oven på avispapiret blev der lagt et lag gulv-afdækningspapir, også det dyppet i den særlige limblanding.

Senere p√• dagen var der igen dans med de neutrale masker vi ogs√• havde brugt om fredagen. Vi l√¶rte meget om kropssprog og om hvordan man kunne l√łsne kroppen op, s√• man fik herred√łmmet over disse virkemidler. Samtidig blev vi derigennem st√łbt sammen til en gruppe, der kunne danse og arbejde sammen.

Dagen sluttede med at de papmach√©-d√¶kkede masker blev stillet til t√łrre, og vi fik en lektie for - nemlig at t√¶nke n√łje over den maske vi havde lavet. Der blev n√¶vnt en hel r√¶kke sp√łrgsm√•l, vi skulle t√¶nke over i forbindelse med masken - hvem den var, hvor den h√łrte hjemme, hvad dens naturlige omgivelser var, hvad dens opgave var, osv. Hensigten med disse overvejelser var, at de skulle opvarme os til senere at give masken liv. Selv gik jeg opl√łftet hjem og skrev en lang historie om min maske, samt id√©en til en dans, som h√łrte netop den til - hvor uglen kom ud af √¶gget, og fl√łj op mod m√•nen - og flere af de andre deltagere fortalte at de havde haft det p√• samme m√•de.

7.11. kl.10-17: Da vi m√łdte den morgen blev vi m√łdt af den triste nyhed, at Susan var blevet syg om natten, og ikke kunne komme. Det var vi f√łrst meget kede af, og vi savnede hende hele dagen, men da det vi skulle g√łre denne dag is√¶r var at sy dragt til masken havde vi fortrinlig hj√¶lp fra Uno som erstatning. Hans uddannelse som modist, og den gode forberedelse Susan havde gjort med fremskaffelse af symaskiner og den liste vi havde f√•et over ting vi skulle bruge til vores dragter gjorde, at vi fik b√•de en god dag og nogle flotte dragter ud af det. Selv syede jeg en dragt med en busseronne med lange vinge-vedh√¶ng fra √¶rmerne, som da jeg fik den p√•, fik mig til at f√łle hvor meget livsgl√¶de der var i den uglefigur jeg var ved at skabe - √¶rme-vingernes egnethed til en fejende dans var meget opl√łftende. Og ogs√• de andre fik god hj√¶lp og vejledning fra Uno til at skabe lige netop den dragt, der passede til deres maske, og til de tanker Susans sp√łrgsm√•l fra dagen f√łr havde sat i gang.

12.11. kl.17-22: Det blev en travl aften, for maskerne skulle tages ud af lerformene, og det var de ikke alle masker lige tilb√łjelige til. Vi fik forst√•else for hvorfor det var vigtigt med vaselinen mellem lerlaget og papmach√©en. Det lykkedes da efterh√•nden ogs√• for alle med lidt lirken at f√• maskerne ud uden uheld.
Nu skulle der s√• sk√¶res √łjne og mund og lufthuller i masken, s√• det b√•de var muligt at se ud, selv i de tilf√¶lde hvor maskens √łjne ikke sad ud for b√¶rerens √łjne, og f√• vejret ubesv√¶ret, n√•r man havde den p√•. Hullerne gav ogs√• masken yderligere udtryk - selv gav jeg min maske sm√• huller ud for √łjnene der kunne illudere smilerynker, s√• den livsgl√¶de jeg havde fornemmet i forbindelse med den kunne f√• udtryk. Der blev ogs√• m√•lt ud til huller til elastikken, der skulle om nakken - det var bedst at hj√¶lpes ad to og to om dette arbejde. N√•r alle hullerne var sk√•ret skulle masken bekl√¶des langs kanter og indvendig med endnu et lag papmach√© af gulvafd√¶kningspapir, der m√•tte rives i ganske sm√• stykker for at kunne fore huller og detaljer.

Bagefter kom vi igen ud på gulvet, og dansede med de hvide masker.

13.11. kl.10-17: Denne dag blev maskerne malet og lakeret og pyntet om formiddagen, og foret ud med skumgummi, så de var behagelige at have på.
Om eftermiddagen fors√łgte vi forskellige maskespil. Blandt andet blev vi delt i to hold, der hver fik til opgave at danse et eventyr - s√• skulle de andet hold g√¶tte hvilket der var tale om. Til denne forestilling fik vi lov til at pr√łve Susans masker, som hang i arbejdsrummet p√• v√¶ggene, og det i sig selv var en stor oplevelse - vi savnede st√łrre spejle end de ene der var i danserummet. Min gruppe valgte prisessen p√• √¶rten, og vi skildte os vist rimeligt fra det til trods for at fejl s√•som at vende ryggen til publikum og bruge h√¶nder og gestus for meget i stedet for kropsholdninger. Vi fik ogs√• en ny demonstration af hvor simple midler der skulle til for at maskerne kunne blive gjort levende med kropholdninger. - b√•de Susan og min kollega Jette Kint, som var med som kursist, kunne med sm√• √¶ndringer i kropsholdninger vise hele den centrale scene i Klods-Hans, det stykke den anden gruppe havde valgt for os bag efter.
Eftermiddagen endte med en spejl√łvelse, hvor vi blev stillet op overfor hinanden to og to, og skulle f√łlge hinandens bev√¶gelser, og dern√¶st viste de samme to et tableau, der fremstillede en f√łlelse. Igen gik vi opl√łftede hjem, og gl√¶dede os til n√¶ste dag.

14.11. kl.10-17: Nu var det s√• endelig vi skulle pr√łve at danse med vores egen maske. Vi startede med at varme op med et boldspil, der samtidig gjorde os mere til et hold. S√• blev vi bedt om at pr√¶sentere hver vores maske, med kostume, og levendeg√łre den med en kort pr√¶sentations-dans. Efter pr√¶sentationen skulle vi tage masken af, og beskrive masken kort ud fra de sp√łrgsm√•l vi havde f√•et til den l√łrdagen f√łr - hvem den var, hvor den h√łrte til, og hvad dens opgave var. Min var jo en ugle, og dens opgave var at fris√¶tte livsgl√¶de havde jeg fundet ud af. For nogle af de andre havde det v√¶ret lidt sv√¶rere at finde frem til svarene, selv om det vist lykkedes for alle til sidst - der var meget god maskesnak b√•de i krogene og i toget til og fra op til denne dag.

Efter maskepr√¶sentationen var der tid til en frokostpause, hvor mange gik ud i det dejlige efter√•rssolskin. Om eftermiddagen blev vi igen delt i to grupper, der skulle forberede det afsluttende maskespil. Vi fik til opgave at lave en forestilling i 3 dele: Et stemningfuldt indtog, en pr√¶sentation af hver maske og en samlende sekvens, der viste gruppens masker i en samspil omkring et f√¶lles grundtema. Vi valgte at g√• ind som et optog, der snoede sig ind gennem rummet omkring en s√łjle vi alle gik ganske t√¶t p√•, ledsaget af sagte trommeslag og rislen fra en rainstik en af os havde som del af sin maske. Dern√¶st pr√¶senterede hver sin maske i en s√¶rlig dans, som fremh√¶vede netop denne maskes s√¶rlige egenskaber og opgave. Hver maske gav med "√łjnene" eller p√• anden vis tegn til den n√¶ste der tr√•dte ud p√• gulvet, s√• det blev en dynamisk vekslen mellem maskerne og deres dans. Ti, afslutning havde vi valgt at vise forvandlingen, for det var det vi alle mente var en vigtig del af vores maskers karakter - og vi valgte overgangen fra det h√łjtidelige til det l√łsslupne, hvor trommerytmen og bj√¶ldestokkens rytme understregede skiftet sammen med vores bev√¶gelser. Spillet afsluttedes med et triumferende tableau - livets sejer over tristheden.

Da begge hold havde fremf√łrt sit afsluttende spil for det andet hold, tr√¶ngte vi til at afsluttende finale, og Susan foreslog, at vi skulle lave et maskeoptog forbi det n√¶rliggende kunstmuseum i det gode solskinsvejr. Id√©en blev grebet med entusiasme, og det blev et forrygende maskeoptog som fik mindst to beundrende tilskuere fra byen, ud over at give nogle bes√łgende p√• kunstmuseet en uventet oplevelse.

Opsumering:
Kurset gav alle deltagere nogle gode redskaber i form af b√•de viden om fremstillingen af masker og om hvordan man giver maskerne liv. En stor del af deltagerne havde en baggrund i undervisningssektoren - lige fra Nationalmuseets b√łrnemuseum, over gymnasiets drama-undervisning og SFO-ordningen til arbejdet ved en produktionsskole for unge mennesker. Alle disse deltagere vil givetvis have stor gavn af kursets undervisning direkte i deres arbejde. For mig selv og andre af kursets deltagere drejede det sig f√łrst og fremmest om at f√• en stor, oplivende og fantastisk oplevelse her midt i novemberm√łrket - og jeg kan kun sige, at det lykkedes til fulde.

Det er i √łvrigt tankev√¶kkende at de fleste af os havde forvandlingen som tema i vores masker - Masker bruges verden over is√¶r i forbindelse med overgangsriter, hvad enten det er fra et livstadium til det n√¶ste eller det er fra en del af √•ret til et andet (som i karnevalstiden). Masker har en s√¶rlig kraft til at forl√łse og kanalisere netop alle de kr√¶fter er p√• spil i en s√•dan farlig overgangssituation, og kan hj√¶lpe med til at overgangen forl√łber lykkeligt.

Udskriv} | Send | Hits: 1791 |